Raja '86
Raja '86
Location:
1986. Neuvostoliittolainen vakoilulentokone katoaa lähellä Suomen rajaa, mistä käynnistyy kansainvälinen tapahtumien sarja.
Raja
'86 on vahvasti temaattinen vaihtoehtohistorian kylmään sotaan
sijoittuva airsoft-peli. Varsinkin pelin alkupuolella ei tulitaistelua
välttämättä käydä ollenkaan, vaan vaikuttamista käydään muin keinoin.
Pelissä vastakkain asettuvat Suomen puolustusvoimien joukot ja Neuvostoliiton sekä muiden Varsovan liiton maiden joukot. Lisäksi omaa osaansa pelissä tekee harmaalla alueella toimiva NATOn osasto.
Tarina
Syyskuussa 1986 maailman lehtien otsikot täyttyvät otsikoista, joissa ihmetellään Neuvostoliittolaisen lentokoneen katoamista aivan suomen rajamaastossa. Erinäiset tiedustelupalvelut selvittävät pian lentokoneen luonteen ja Suomenkin puolustusvoimille selviää valmiuden nostamisen tärkeys. Rajajoukkojen avuksi kootaankin nopeasti reserviläisistä sekalainen osasto rajaturvallisuutta parantamaan ja selvittämään kadonneen koneen kohtaloa.
Rajan takana neuvostoliitto siirtää omia joukkojaan raja-alueelle. Omien lähivaruskuntien ja Afganistanista lennätettyjen joukkojen lisäksi arktisilla alueilla harjoituksissa olleita liittolaisjoukkoja siirretään varmuuden vuoksi rajavyöhykkeelle. Kadonneen koneen sisältämä tieto vaikuttaa sotilaiden näkökulmasta elintärkeältä.
Lännessä
huhutaan myös koneen sisältävien tietojen kriittisyydestä. Virallisesti
NATO kieltää minkäänlaisten sotilaallisten toimien valmistelemisen.
Osapuolet
Suomi
Suomen puolustusvoimien osasto, joka on koottu pääosin reserviläisistä.
Pelityyli: Partiointi, puolustustoimien valmistelu ja toteuttaminen.
Varustus:
M62 puvut, M65 ja vastaavat palveluspuvut (ns. armeijan harmaat). M60
tetsari tai nahkavyö lipastaskuilla. M55 tai M60 kypärä, kenttälakki.
Nahkasaappaat.
RK-62, AK malliset aseet, ilman taktisia kiskoja,
pulttilukot puutukeilla, Suomi KP/PPSH, Sten tms. pv:n käyttämät aseet.
Optiikka vain tarkkuuskivääreissä.
Varsovan liitto
Neuvostoliiton
joukkoja, jotka on koottu rajajoukoista ja muista erinäisistä
lähivaruskuntien joukoista. Osa joukoista on Afganistanista siirrettyjä
VDV joukkoja.
Pelityyli: Tiedustelu, hyökkäystoimien valmistelu ja mahdollinen toteuttaminen.
Varustus:
M69 hebe, M88 afganka puvut, KZS tai KLMK naamiopuvut. Rd-54 tai
Neuvostoliittolainen tetsari tai nahkavyö lipastaskuin. Myös Chicom tai
vastaavat Afganistanissa nähdyt itse kootut chest rigit ok. 6b2 tai 6b3
liivit. Ssh-40/60/68 kypärät, afganka lakki, suikka tai muu sopiva
päähine. Nahkasaappaat tai varsikengät.
AK-74 sarjalaiset ja muut
AK-sarjan aseet puuosilla, RPK, PKM, SVD yms. Neuvostoliiton käyttämät
aseet. Yleisesti AK-variantit ilman liian taktisia osia. Optiikka
tarkkuuskivääreissä ok.
Muut Varsovan liiton joukot
koostuvat muunmuassa itäsaksalaisista, puolalaisista ja romanialaisista
joukoista jotka on siirretty sotaharjoituksista ja alistettu tukemaan
neuvostojoukkojen toimintaa mahdollisen sotilaallisen vaikuttamisen
varalta. Varustus osapuolilla on maakohtainen, varustus kuitenkin
minimissään ajankohtainen liittolaismaan puku, vyö lipastaskuilla ja
päähine sekä ajanmukainen settiin sopiva ase. Tarvittaessa kysy lisää.
NATO
Naton joukot koostuvat yhdysvaltojen laskuvarjojuokoista ja erinäisistä erikoisjoukoista kootusta nopean toiminnan osastosta, joka toimii vihollisen linjojen takana.
Pelityyli: Tiedustelu, vakoilu, salatoiminta
Varustus:
ajan mukaiset Woodland uniformut, Alice tetsarit, Pasgt liivit ja
kypärä, kenttälakki. Jungle bootsit tai nahkaiset mustat maiharit.
M16A2/A1,
M60, M249, M21, retrocoltit yleisesti ok, muut tähän aikaan
yhdysvaltain käyttämät aseet. Optiikka tarkkuuskivääreissä ok.
NATO toimii ilman varsinaista kiinteää tukikohtaa. Pelinjohto
suosittelee pakkaamaan siten, että kaikki päälle tulevan varustuksen
lisäksi päivän aikana tarvittava (esim. eväät) pakataan reppuun, joka
voidaan jättää kentälle kätköön.
HUOM.
varustelistaukset ovat kaikilla osapuolilla suuntaa antavia. Kaikki
80-luvulla osapuolen käytettämät varusteet ja vanhemmat tai uudemmat
korvaavat varusteet hyväksytään, kunhan setti pysyy hyvän maun rajoissa
ja teemaan sopivana. Jos et ole varma, kysy.
Kysyä voit pelin pelin discord-kanavalla tai discordissa käyttäjältä myyar_nash
Yleistä
-Pelialueena toimii Veikkolan alue kokonaisuudessaan. Alueen kartat (normaali ja kyrillinen versio) löytyvät täältä
-Pelimaksu 15e per pelaaja ennakona tilille FI58 1064 3000 2353 04, paikan päällä 20e käteinen tai mobilepay.
-Alustava ikäraja 15v, poikkeukset mahdollisia.
-Peli ei tule olemaan puhdasta airsofia, vaan sisältää myös larp-elementtejä ja fiilistelyä ajan teeman mukaisesti.
-Pelipäivänä toimii lauantai 28.9.
- 9.30-10.45 ilmoittautuminen
- 11.30 osapuolikohtaiset alkubriiffit
- 12.00 peli käy
- 18.00 peli ohi
-Pelissä ei ole erillistä ruokataukoa, muonitus hoidetaan muiden toimien välissä osapuolikohtaisesti.
-Radioiden käyttö on sallittu, radiojen on oltava ajanmukaisia/sen näköisiä. Myös esimerkiksi baofengin kanssa ajanmukainen reppu josta törröttää antennin näköinen on hyväksyttävä ratkaisu.
Säännöt
-Pelissä käytetään lähtökohtaisesti Järvenpää-airsoftin perus pelisääntöjä seuraavin poikkeuksin
-Osumat
ja haavoittuminen: Ensimmäinen osuma mihin tahansa kehoon tai
varusteisiin haavoittaa pelaajan. Haavoittunut pelaaja jää raatorätti
esillä makaamaan paikkaan jossa haavoittui. Kuka tahansa muu pelaaja voi
sitoa pelaajan pelinjohdon jakamalla ensisiteellä. Ensiside tulee sitoa
osumakohtaan tai mahdollisimman lähelle tätä, jonka jälkeen pelaaja
pääse takaisin peliin. Seuraava osuma jo haavoittuneeseen pelaajaan
eliminoi pelaajan kokonaan. Haavoittuneita voidaan hätäsiirtää,
haavoittunut voi auttaa vain rajatusti siirrettäessä (esim. yhdellä
jalalla potkien laahattaessa.)
-Respaaminen: Respaus tapahtuu joko osapuolen respapaikalta tai 'maihinlaskupaikalta'. Respasäännöt vaihtelevat osapuolittain ja nämä kerrotaan tarkemmin paikan päällä.
-Vangit: Pelissä saa ja pitää ottaa
vankeja. Vangiksi jääneet pelaajat voidaan tutkia pelaajan
suostumuksella tai tämä voi luovuttaa suoraan ingame materiaalin, mukaan
lukien piilotetut aseet vangitsijalle (omia varusteita ei tarvitse
antaa fyysisesti pois.). Vangit voidaan kahlita esim. kiristyssiteellä,
kuitenkin niin että käsiä ei sidota yhteen. Vangit voivat paeta tai
käyttää piilotettuja aseita oman harkintansa mukaan. Paennut vanki voi
käyttää takavarikoituja aseita 10 minuuttia pakenemisen jälkeen tai jos
törmää haavoittuneeseen tai eliminoituneeseen pelaajaan jolta voisi
uskottavasti aseen saada käyttöön.
-Kuula- ja lipasrajat: Yleinen lipasrajoitus on 50 kuulaa/lipas poislukien konekiväärit, joilla ammusmäärää ei ole rajattu. Kannossa olevan kuulan määrää ei ole rajoitettu.
-Kranaatit: Pelaajat voivat tuoda omia kuula - tai kaasukranaattejaan peliin. Pyrokranaatit säävarauksella. Kranaattia käyttäessä täytyy huutaa "kranaatti" ja ne heittää alakautta. Kranaatti haavoittaa noin kolmen metrin säteellä tai huoneen sisällä mikäli pelaaja ei ole selkeän kiinteän suojan takana.
-Tykistö: Pelissä käytetään pelinjohdon puolesta tulenkuvauspanoksia, joilla kuvataan tykistöä. Tykistö haavoittaa tai eliminoi pelaajia vaikutusalueella pelinjohdon ohjeistuksen mukaan, suojautumisella ja suojavarusteilla on vaikutusta.This event has already ended.
User details | Osapuoli | Country | Team |
---|